Morgonstund har bröd i mun....

Ni kanske har fattat att jag fått ledigt både tisdag och onsdag...För så här mycket baka har jag inte gjort på månader. Och så har jag kommit på hur kul det är att baka frukostbröd. Provade ett nytt recept som jag gjorde nu på morgonen, riktig gott...Kommer jag att göra fler gånger, helt klart!

FLUFFIGT MORGON BRÖD


12 st

50 g jäst
3 dl vatten
2 msk olja
1 tsk salt
8 dl vetemjöl

Blandade frön efter smak, tex solrosfrön, pumpakärnor, pinjenötter, vallmofrön...
Lite flingsalt

Finfördela jästen. Värm vattnet till 37 grader och häll över jästen. Rör om tills jästen löst sig. Tillsätt olja, salt och det mesta av mjölet. Arbeta till degen är smidig.
Låt jäsa ca 35 min, under bakduk.
Ta upp degen på mjölat bakbord och forma till 12 st runda eller ovala bullar. Gör skåror i bullarna med en vass kniv och låt dem jäsa 25 min under duk.
Pensla med uppvispat ägg och stö fröna över och flingsaltet.
Grädda mitt i ugnen på 250 grader i ca 8-10 minuter.



Ett litet tips!

I stället för att grädda bullarna kan du när de jäst klart ställ bullarna på en bricka och styckfrys dem. När dom är frysta lägger du dem i fryspåsar och sen är det bara att ta fram så många du vill ha till frukost.

Frysta bröd gräddas i 250 grader i 10-12 minuter.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0