Glassig daimtårta...

Den här var god den, fick högsta betyg i helgen....man kan nästan säga att tårtfatet slickades rent...
Och verkligen inte så krånglig som den låter...Ni måste prova!

PHILADELFIATÅRTA MED DAIM



3 dl vispgrädde
2 tsk vaniljsocker
3 äggulor
2 dl strösocker
½ dl florsocker
125 g philadelphiaost
3 äggvitor
1 tsk strösocker
2 dubbeldaim
10 degestivekex
50 g smält smör

Smörj en löstagbar form med matfett.
Krossa degestivekexen med det smälta smöret och tryck ut massan till en botten i formen.

Till denna tårta behövs tre bunkar.
Vispa i bunke 1 vispgrädde och vaniljsocker.

Vispa i bunke 3 äggulor och strösocker pösigt. Tillsätt florsockret och rör ytterligare. Blanda till sist i philadelphiaosten.

Vispa i bunke 3 äggvitorna och strösockret till hårt skum.
Rör samman bunke 1 och bunke 3 i bunke 2.

Hacka daimen.
Rör ner daimen i smeten.
Häll smeten på kexbotten och gämna till med en slickepott.
Låt stå i frysen i minst åtta timmar.

Innan servering:
Lossa kanten och dekorera tårtan så att den står i rumstemperatur i ca tio min innan servering. Var lite snabb, då den är som glass och lätt kan smälta.



Kommentarer
Postat av: Anna

Hej.

Vilka härliga bilder!

Tårtan ska jag prova, den ser underbart god ut.

Kan man köpa tårtfatet i din butik? Det var väldigt fint till de röda jordgubbarna.

2011-08-22 @ 16:49:43
Postat av: Linda

Svar:

Tack. Och den är god, du kommer inte ångra dig. Jag har inga röda hemma just nu, men jag ska på mässa om två veckor och då har jag tänkt köpa hem lite porslin i rött...Så det kommer!

2011-08-22 @ 16:55:11
URL: http://aklejatrend.blogg.se/
Postat av: Lena Cleverdal

Hej!

I går hade vi den stora festen.Jag lagade fläskfilen med svamp och dajmtårtan .Allt blen jätte gott.Så mina gäster ska gå inn på din sida och ta recept.Jag är jätte glad för alla dina tips.Ska göra något annat från dina recept till nästa vecka.För då kommer alla barn och barnbarn.Hoppas allt är bra med dig och din familj .Hälsa från mig Kram Lena

2011-10-16 @ 11:37:10

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0