Det godaste....

Det här er min specialare, min paradrätt, den här kantarellgratängen och mina kantarellmackor...Det är nästan det ända jag får bjuda på...för det är vad de ber om=)...Och det är ju kul att veta att man gör något som uppskattas och önskas.
Och det är sant, den här är så god, lätt min godaste rätt!

FLÄSKFILLE OCH KANTARELL GRATÄNG



Jag kan tyvärr inte ge er exakta mått, det beror på ur mycket man vill göra, hur stor gratäng. Smaka er fram!

Det här är vad jag ca har till 4-6 personer.

1-2 fläskfille
salt
svart pepper
vitpeppar

1/2-1 liter förvällda kantareller
riktigt smör
salt
vit peppar
svart peppar
socker
ca 5 dl grädde
soja

Riven ost

Skiva fillen i medaljonger och stek dem tills de får en fin yta, salta och peppra rätt ordentligt. Lägg dem i en ungsfast form.
Förväll klart kantarellerna så allt vatten försvinner, stek dem i mycket smör, salta och peppra. De ska stekas rätt länga, på slutet strör över strösockret, rätt mycket så att kantarellerna blir karamelliserade. Sen häller du på grädden lite åt gången och låter det koka upp mellan varje gång. När såsen har rätt konsistens ger du den lite färg med sojan och smakar av, kan mycket väl vara så att du får krydda lite mer. När du är nöjd häller du kantarellsåsen över fillebitarna. det sista du gör är att stö riven ost över. In i mitten av ugnen på 225g i ca 15-20 minuter, håll kåll så den inte blir bränd.

Servera med både potatisklyftor, ris och en fräsch sallad. Det är inte dumt med en lite creamfaichedressing till, sweetchilli eller lime...



Det är så så gott1

Kommentarer
Postat av: Lottis

Nu provat hemma (fast utan socker...), familjen var helsålda. Tack för receptet. /Nära kund och bloggläsare.

2011-08-31 @ 08:29:37
Postat av: Angelica

Samma här, va bara tvungen att prova denna rätt då vi älskar kantareller här hemma ;-) och svit va gott, kantareller måste va bland det godaste som finns, ÅHH!

Tack för alla tips och goda grejjer du delar med dig av, fortsätt så;-) lycka till på mässan! Mvh Angelica

2011-08-31 @ 18:53:43
URL: http://filippasmamma.blogg.se/
Postat av: Lena Cleverdal

Tack för ett underbart recept.Leif o jag prövade igår.Vi ska bjuda på det om 14dagar.Det kommer 10 gäster tror du man kan göra det i förväg?Kommer att pröva fler av dina recept tack.Kram Lena C

2011-10-02 @ 19:49:42
Postat av: Linda

Hej Lena.

Du kan absolut göra det färdigt i för väg och så bara värma på. Inga problem. Kul att ni gill det=) Kram

2011-10-02 @ 20:18:25

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0