Lingonrutor

Det är ju söndag så det är klart att jag måste baka något...Den här typen av kaka har jag fått hos min faster, fast hon gjorde den i en pajform och bjöd som efterätt, det var då jag blev såld..... Som vanligt är det super lätt och Jätte gott!

FASTERS GODA LINGONRUTOR





4 dl mjöl
1 1/2 dl socker
1 msk pakpulver
150 g smör
1 ägg

2 dl lingonsylt

50 g smör
1 1/2 dl havregryn
1 dl socker
1 tsk vaniljsocker

Blanda mjöl, socker och bakpulver, tillsätt sedan det rumsvarma smöret och ägget. Blanda till en smulig deg. Lägg smuldegen i en bakplåtspappersklädd långpanna ca 20 x 30 cm. Platta till lite. Bred lingonsylten över kakan.
Smältsmöret och blanda i socker, vaniljsocker och havregryn, fördela sedan detta över lingonsylten.
Grädda i nedre delen av ugnen i 200 graderi ca 15-20 minuter.

Den är jättegod att äta bara som en kaka till kaffet eller så kan man servera den med vaniljglass och man har en underbar efterätt.



Lingon låter ju inte så gott, men jag kan lova att det slår en med förvåning..

Kommentarer
Postat av: Anonym

Tyvärr fick vi på jobbet inte smaka, "holländarna" i blomsterbilen knep alla. Dom sa att de var goda.

2011-04-04 @ 19:25:23

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0