En vit....

Den här är som en dröm, den är gudomlig, den är sagolik, den bara smälter i munnen, den är så så så god! Jag älskar ju vit choklad så det är klart jag älskar den här!!!

Lättare och smidigare tårta eller efterätt att göra får man leta efter. Det är en kvällen innan tårta, blir bäst av att stå i kylen över natten och bara dekoreras innan servering.

VITCHOKLADTRYFFEL TÅRTA


Botten:
12 st digestivekex
75g smör

Fyllning:
300g vit choklad
1,5 dl grädde
250g mascarponeost

Garnering:
50g hyvlad vitchoklad
florsocker

Smula kexen fint, smält smör och blanda ordentligt. Tryck ut degen i en form med löstagbar kant. ställ kallt. Har man en form som är ca 20 cm i deameter så får man en hög fin tårta. ( jag leta över allt efter en men har inte lyckats hitta någon) Annars tar men en vanlig, då blir den lägre men fortfarande lika god!

Koka upp grädden i en kastrull  ( var försiktig kokar så lätt över) ställ åt sidan och lägg i chokladen och rör tills den smält.
Lägg mascarponen i en bunke och häll i chokladgrädden, blanda ordentligt gärna med elvisp.
Häll smeten i formen och ställ i kylen över natten eller minst 6 timmar.

Till garneringen, smält chokladen och bred på ett glas underlag ( jag vände på en ungsfast form i glas och brede chokladen på botten) Ställ svalt och låt stelana, ta sedan en vas kniv och skär bort små rullar och flan av chokladen och lägg på tårtan. Sätt en vacker ros och strö florsocker över hela tårtan. Det blir jätte vackert1





DEN ÄR BARA SÅ GOD.....VERKLIGEN MIN FAVORIT!

Kommentarer
Postat av: Kaksmulan

2010-09-26 @ 14:27:00
Postat av: Kaksmulan

Vet inte vad aom hände med kommentaren ovan;)

Tårtan ser jätteläcker ut! Det är så fint att garnera med äkta blommor. Måste testa denna tårta, den blir väl inte så mäktig som en vanlig cheesecake.

2010-09-26 @ 14:31:16
URL: http://Kaksmulan.se
Postat av: Frida&Alexander

"Kanske godaste tårtan jag ätit" /Alexander. Ja du syrran. Riktigt bra poäng från oss båda! (Alex tycker egentligen inte om sötsaker) KRAM

2010-09-27 @ 23:33:44
URL: http://fridaand.blogg.se/
Postat av: Helene Alberti

Åååå.. Lina dina tårtor!måste bara göra i helgen ser så god ut

2010-09-28 @ 06:48:20

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0