Mera äppel...

Jag måste ju ta vara på alla mina äpplen, så jag har googlat på äppelkaka...Och herre gud så mycket smarriga recept det finns. Vi var ju tvugna att välja mamma, tessan och jag så det blev den här, säkert den sötaste och onyttigaste av dem alla....För det gillar vi!

KNÄCKÄPPELKAKA



Pajdag

1dl havregryn
2dl vetemjöl
125g smält smör

Fyllning

4 äpplen
100g smör
2 dl socker
2 msk vetemjöl
3 dl grädde
1 tsk kanel
100g mandelspån

Gör så här

Sätt ugnen på 200ºC.

Ta fram en kastrull. Smält smöret och blanda ner havregryn, mjöl och socker. Tryck ut degen med en sked i en pajform . Jag gjorde i en ungsform med löstagbar kant, blev vädigt trevligt att servera när man ser kakan.  Men man gör som man vill.

Förgrädda mitt i ugnen i ca 10 min. Låt den svalna.

Skala och skär äpplena i klyftor. Fördela dem i pajskalet.

Smält smör i kastrullen och rör sedan ner socker och mjöl.

Vispa ner grädden till en tjock sås och låt den koka upp under omrörning så att det inte fastnar på bottnen.

Låt såsen sjuda några minuter. Rör ner kanel och mandel.

Bred ut såsen över äpplena. Ställ in i mitten av ugnen i ca 25-30 minuter.

Låt svalna 10-30 minuter före servering.

 

Severa med riktig vaniljglass, farligt gott!!!

 





Kommentarer
Postat av: Anonym

vilken fin bild den där sista! JA vi gilla sött, alot! Den var larvigt god. kram

2010-10-10 @ 21:09:20
URL: http://thesteinerwife.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0