En tanke....

Jag kände att jag ville ge några som har det lite jobbigt just nu något. Men blommor känns ju så förutsägbart från mig. Så jag gjorde en liten äpplepaj. Ljus och vacker, liknar nästan en ros. Det känns skönt ibland att säga att man tänker och bryr sig om någon, utan att det blir för mycket och stort.

ÄPPELPAJ




150g smör
1,5 dl socker
1 ägg
3 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver

Fyllning
2-3 äpplen
2 dl créme fraiche
1 dl socker
2 ägg

Sätt ugnen på 200 grader. Rör socker och smör poröst. Tillsätt ägget. Blanda mjöl och bakpulver och rör ner i smeten. Bred ut smeten i en smord och brödad form. Grädda i nedre delen av ugnen i ca 10 minuter. Vispa undertiden  i hop créme fraiche, socker och ägg meden handvisp bara så pass att det blandar sig. Ta ut kakan och häll på fyllningen. Skala och klyfta äpplena och stick ner äpplena. Grädda  yttligare 30-35 minuter. Låt kakan svalna och sikta över florsocker. Ät som den är eller servera med vispad grädde.



Var rädda om er tjejer!


Kommentarer
Postat av: AD

Så smarrigt o gott det ser ut,måste nog prova.

Blev så glad när min gubbe kom hem med en underbar

azelea från Akleja nu,era blommor är bara BÄST.

2010-10-15 @ 17:12:14
Postat av: Kari

Kaken skal testes i løpet av helgen.

Ønsker deg en riktig så god helg!



Kari :-)

2010-10-15 @ 21:23:00

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0