Maränger...

Det var lättare än jag trodde. Jag har alltid dragit mig för att göra maränger, men nu vet jag att jag kan och det var lätt och roligt. Det var så kul att jag gjorde två olika.

MARÄNGER




Ca 8 -10 maränger 

3 äggvitor
2 dl socker

Smaksättning:
choklad
pepparmintsolja
nogat
eller valfrismak..

Färgsättning:
Karamellfärg

Lägg äggvitorna och socker i en ren och torr rostfriskål. Ställ skålen i ett vattenbad (kokande vatten) vispa  äggvitorna och sockret gärna med ballongvisp( går med elvisp) tills dess att sockret smällt, och marängsmetenblivit blank och slät. Ta av skålen från vatten badet och fortsätt vispa till du har ett hårt skum.

Ska du färgsätta marängerna, ta bort ca 2 msk skum och blanda med karamell färg, vänd sedan försiktigt med bara ett par varv i hop skummen. Ju mer du rör ju mindre marmorering får du. Så var försiktig.

Chokladen smälter du och låter svalna, sen rör du på samma sätt ihop skum och choklad, rör så lite som möjligt.

Klicka upp på en plåt, försök få dem rätt höga och sätt dem inte för nära varandra. Glädda lågnt ner i ugnen på 125 grader i ca 50-60 minuter.




Jag lovar det var jätte kul!

Kommentarer
Postat av: Jenny

Mmmmm..smarrigt..spra några till tisdag..!!!

2010-05-22 @ 18:25:56
Postat av: Jenny

Menade ju spara några till tisdag..!

2010-05-22 @ 18:27:13
Postat av: linda

Hmmm jobbar inte du måndag, som vanligt. Du vet jag har ju inte världens koll. men det verkade ju som om du tänkt vara ledig....

2010-05-22 @ 21:31:09
URL: http://aklejatrend.blogg.se/
Postat av: paula

jisses, vad goda de ser ut. måste oxå prova....

2010-05-22 @ 22:17:21
Postat av: Cecilia

Jätteläckra färger! Vackert

2010-05-26 @ 20:38:12
URL: http://flickanokakorna.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0