Ledig=baka

Ja den här helgen är jag hel ledig, inget städa, inget tvätta,inga kalas, inget, inget, inget...
Visst lite trädgårdsgöra finns ju och en och annan garderob och pappersarbete...men det har jag förträngt. För jag vill baka. Min man är tokig på mig och tycker att att jag inte är klok...varför ska du baka, vad ska du ha allt till.... Men vad ska jag svara på det, det är ju bara så kul och blir det gott så är det ju alldelles fantastiskt kul, och då är det ju kul att bjuda bort det också:))

Så i morse blev det bullar...Paulas bullar, hon hade hittat ett recept som hon bjöd på , på jobbet och de var goda. Så goda att jag var tvungen att göra dem.

LÄTTA LÅNGPANNEBULLAR



Bulldeg:
150 g smör
5 dl mjölk
1 paket jäst
1 ägg
1 dl socker
1/2 tsk salt
ca 11 dl mjöl

Fyllning:
150g rumsvarmt smör
2 msk vaniljsocker
3 dl florsocker
100g philadelfiaost

1 ägg till pensling
pärlsocker

Smält smör i en kastrull, häll i mjölken och låt det bli fingervarmt ovh lös upp jästen där i. Häll över i en degbunke och tillsätt ägg, socker och salt. Blanda i vetemjölet lite i tage och arbeta in det i degen. Degen blir rätt lös, nästan som en smet. Låt jäsa i 30 minuter.

Rör i hop ingredienserna till fyllningen, vispa den mjuk och jämn med elsvisp.
Bred ut degen på smort bakplåtspapper i en långpanna(höga plåten). Lägg fyllningen i en sprits och tryck ner spritsen lite i degen och tryck i ca en tsk av fyllningen. Gör så med gämna mellanrum, ca 48 gånger på en plåt. Låt allt jäsa i yttligare 30 minuter. Pensla sedan och ha på pärlsockret och grädda i 15-20 minuter i 200 grader.

Skär kakan när den svalnat och se till så du får ett hål med fyllning i varje bulle.


SÅSÅ lätta och SÅSÅ goda......

Kommentarer
Postat av: Darksess

Låter otroligt gott! :D Måste jag prova någon gång.

2010-05-23 @ 19:16:18
URL: http://darksess.com
Postat av: Katja - foodelicious

Detta ska jag absolut testa!! Fin och sommrig bild :) Får mig att längta till varma dagar i solen!

2010-05-24 @ 11:31:01
URL: http://www.foodelicious.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0