Saftig saffranskaka.....


Jag var ju ledig hela julafton, så det är klart jag han baka lite innan allt firande började. En mjölkchokladkaka den som låg på nummer ett i min fem i topp och så hade jag lite saffran hemma som jag ville använda, och även en ny väldigt fin form. Så det fick bli en saftig saffranskaka....Mycket god!!

SAFTIG SAFFRANKAKA


200 g smör
1 pkt saffran (à 0.5 g)
1 sockerbit
rivet skal av ½ apelsin
2 ägg
3 dl socker
1½ dl mjölk
4 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver

Sätt ugnen på 175°C.
Smörj och bröa en form .
Smält smöret och låt det svalna. Stöt saffranet i en mortel med en sockerbit. Vispa ägg och socker poröst. Tillsätt saffran, apelsinskal, smör och mjölk.
Blanda mjölet med bakpulvret och rör ner det i smeten. Häll den i formen.
Grädda i nedre delen av ugnen ca 45 minuter. Sikta över florsocker.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0