Äntligen bak....

Har haft en mycket lugn och trevlig ledig helg, vi har inte gjort allt för mycket. Haft "lite" sovmorgon, kollat kakel till badrummet vi ska göra om, varit på stan och naturligtvis leksaksaffären, städat lite så klart, varit ute och åkt pulka, somnat tidigt i soffan och så har jag äntligen fått baka lite.....

LUSSESNURROR MED VITCHOKLAD



CA 50 ST BULLAR
100g smör
5 dl standardmjölk
50g jäst
250g kesella kvarg lätt
1g saffran
1 1/2 dl socker
1/2 salt
ca 17 dl mjöl

FYLLNING
75g rumsvarmt smör
200g vitchoklad
1 uppvisspat ägg
pärlsocker

Smält smöret och tillsätt mjölken, ska vara fingervarmt 37 grader. Smula jästen i en degbunke och häll vätskan över och rör tills det löst sig.
Tillsätt kvarg, saffran, socker, salt och mjöl. Börja med ca 15 dl mjöl, spara resten till utbakningen. Arbeta degen smidig. Låt jäsa övertäckt i ca 30 minuter.
Dela degen i två delar och kavla ut till stora plattor ca 1/2- 1 cm tjocka.
Bred det rumsvara smöret på och fördela den grovrivna chokladen jämnt över degen.
Rulla i hop och skär i skivor och lägg på bakpapperklädda plåtar. Låt jäsa i ca 20-30 minuter. Sätt ugnen på 225 grader.
Pensla bullarna och stö över pärlsocker och grädda mitt i ugnen i ca 6- 10 minuter. Låt svalna på galler.




De blev verkligen goda, jag fick godkänt av alla mina killar....Och då har jag lyckats!

Kommentarer
Postat av: ulle

Vi saknade dig verkligen i helgen!!. Tack för din omtanke, du är makalös till att tänka på "alla".

En stor varm kram till dig från mig!

2010-12-06 @ 09:50:19

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0