Sockersöt....

Smidig tårta att göra i förväg och ha klar att dekorera, bara att ta fram en timme innan och dekorera.

BROWNIEKLADDKAKA MED HALLONTÄCKE




CHOKLADBOTTEN
150g smör
150g mörkchoklad
2 dl socker
1 dl vetemjöl
2 tsk vaniljsocker
3 ägg

HALLONTÄCKE
400g frysta hallon
500g mascarpone
2dl florsocker

Smält smöret  i en kastrull och rör ner chokladen och låt den smälta under omrörning. Blanda de torra ingredienserna och häll i smörblandningen. Tillsätt äggen och rör till en slät smet.
Lägg bakplåtspapper i en form med löstagbar kant ca 24 cm,smöra och bröa, häll i choklad smeten och grädda mitt i ugnen i 175 grader i ca 25-30 minuter. Kakan ska inte stelna utan vara lite lös i mitten. Låt kakan svalna.

Tina hallon och mixa dem till en pure tillsammans med florsockret, blanda ner mascarponen och rör till en slät smet. Bred på hallon smeten på chokladbotten och ställ in hela formen i frysen.

Ta fram den ca 1-2 timmar innan det att den ska användas, dekorera med hallon. Jag här även gjort små choklad toppar av tryffelglasyr ( jag fick över från en annan tårta) men det funkar med choklad frosting också.

Den blir verkligen så sockersött rosa. Och den blir både syrlig och söt på en och samma gång.


www.matfeed.se

Kommentarer
Postat av: Elisabeth

Hej!

Du har en fantastiskt fin hemsida, fylld med sånt jag gillar! Blommor, goda recept och vackert tingeltangel. Och så bra skrivet :-)

Jag försökte skriva ut receptet på hallontårtan men det blev 58 sidor!

Har du något tips på hur jag kan skriva ut enbart receptet?

Nu fick jag med det den här gången, men till en annan gång..?



Med vänlig hälsning

Elisabeth

2010-08-03 @ 10:38:38
Postat av: Morfar

Kan garantera att den är god presis i min smak.

2010-08-03 @ 15:03:22
Postat av: Sandra

Du gör så fina tårtor! Blir sugen på att sätta igång själv och baka riktigt fina saker, inte bara goda men fula som i vanliga fall.. ;)

2010-08-04 @ 20:35:34
URL: http://whatsandrasaid.blogg.se/
Postat av: Emmy

Vilken fin kaka/tårta! Och dessutom i rosa - I like!

2010-08-18 @ 16:02:59
URL: http://remsansbistro.blogspot.com
Postat av: Ida

Vilken vacker tårta! Fint att blanda rosor och hallon!

2010-08-19 @ 13:15:46
URL: http://chokladsockerkaka.blogspot.com
Postat av: Hanna - Bakfnatt

Vilken läcker tårta! Riktigt fin, och god låter den också =)

2010-08-19 @ 15:16:17
URL: http://www.bakfnatt.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0